اخبار داخلی
شماره: 2343
1391/11/08 - 12:40
تولید یکی از 6 نانو داروی سرطان در ایران

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو از ورود 6 نانوداروی جدید در آینده‌ای نزدیک به بازار خبر داد و گفت: از 6 نانو داروی سرطان یکی از آنها در ایران تولید می‌شود.

 

به گزارش بنیان به نقل از  مهر، دکتر سعید سرکار در هم‌اندیشی فناوری نانو پزشکی، حال و آینده با بیان اینکه 6 نانوداروی جدید در آینده‌ای نزدیک به بازار وارد می‌شود، افزود: در دنیا تنها 6 نانوداروی سرطان وجود ‏دارد که خوشبختانه یکی از این داروها در ایران تولید شده است.‏
 
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، افزایش دقت و صحت در ‏تشخیص بیماری‌ها، کاهش میزان مصرف و عوارض داروها، بهبود کارایی و دوام تجهیزات پزشکی، کاهش هزینه و زمان آزمایش‌های بالینی و ‏بکارگیری آن در بحث‌های پیشگیری، بهداشت، تشخیص و درمان را از مزایای استفاده از فناوری نانو در حوزه بهداشت و سلامت ذکر کرد.
 
وی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی صورت گرفته در زمینه فناوری نانو در کشور خاطر نشان کرد: در حال حاضر در 29 دانشگاه کشور دوره ‏کارشناسی ارشد خاص فناوری نانو ایجاد شده که بخشی از آنها در حوزه پزشکی است و 14 دانشگاه در گرایش‌های مختلف نانو دانشجوی ‏دکترا تربیت می‌کنند که با این حساب از نظر توسعه منابع انسانی جز 4 کشور برتر دنیا هستیم.
 
سرکار، تعداد دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های فعال درحوزه فناوری نانو را 95 مورد دانست و یادآور شد: این پژ‍وهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها بیش از 5 پروژه تحقیقاتی در حوزه فناوری نانو در کشور ارائه کردند و بیش از 12 هزار پایان‌نامه در مقطع کارشناسی‌ ارشد و دکتری در این ‏حوزه به ثبت رسانده که سهم بخش بهداشت و سلامت بسیار چشمگیر بوده است.
 
وی، با اشاره افزایش تولید مقالات معتبر بین‌المللی کشور در زمینه فناوری نانو اضافه کرد: در سال 2000 با 8 مقاله معتبر بین‌المللی ‏رتبه 59 دنیا و رتبه ششم جهان اسلام را داشتیم. در سال 2011 از سالی 8 مقاله به روزی 8 مقاله رسیدیم و انتظار می‌رود که جمع بندی مقالات منتشر شده در سال 2012 این ‏عدد از مرز 3 هزار و 800 مقاله عبور کرده باشد.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، عضویت در کمیته ‏استاندارد فناوری نانوی دنیا، فعالیت بخش اکو در ایران و عضویت فعال در مجمع آسیایی نانو را از جمله فعالیت‌های بین‌المللی صورت گرفته این ستاد در زمینه فناوری نانو ذکر کرد.
پایان مطلب/
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved